donderdag 16 april 2009

Hoe elkaar liefhebben als je verschillend denkt

6 bijbelse richtlijnen om elkaar lief te hebben temidden verschillen. (Oorspronkelijke titel: What I Said to the Pastoral Staff About Unity Amid Differences)

De woorden zijn van John Piper, voor de stafmedewerkers in zijn gemeente tijdens een meerdaagse retreat.
Basistekst: Efeze 4:3:
"Span u in om door de samenbindende kracht van de vrede de eenheid te bewaren die de Geest u geeft"


De 6 richtlijnen om met verschillen om te gaan (samengevat):


1. Vermijd roddelen
"Ik ben namelijk bang dat ik u bij mijn komst anders zal aantreffen dan ik zou wensen, en dat onze ontmoeting dus anders zal uitpakken dan u wilt. Ik ben bang voor tweespalt, jaloezie, woede, gekonkel, kwaadsprekerij, geroddel, arrogantie en wanorde."
(2Kor.12:20)

2. Zoek naar uitingen van genade in elkaars levens en benoem ze tegenover elkaar en over elkaar

Zie Paulus over de zwakke gemeente van Korinthe:
"Ik dank mijn God altijd voor u, omdat hij u in Christus Jezus zijn genade heeft geschonken." (1Kor.1:4)

3. Uit kritiek rechtstreeks tegen elkaar wanneer je de nood voelt om er met anderen over te spreken

We zullen niet altijd overeenstemmen, in het bijzonder als het gaat om het praktisch toepassen van gemeenschappelijke principes.
Paulus in Romeinen:
"Stel, voor zover het in uw macht ligt, alles in het werk om met alle mensen in vrede te leven." (Rom.12:18)

4. Zoek naar en veronderstel de beste motieven in elkaars visie, in het bijzonder wanneer je het niet eens bent

Paulus gaat in Romeinen 14 ook van identieke motieven van het hart uit, waar er verschillende meningen zijn:
"Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God." (Rom.14:6)

5. Bedenk vaak de prachtige dingen die we gemeenschappelijk hebben
"Wie bij u hun geluk zoeken
zullen lachen en vrolijk zijn,
wie van u hun redding verwachten
zullen steeds weer zeggen:
‘Groot is de HEER.’"
(Psalm 40:17)

We hebben veel dat we delen: onze geloofsbelijdenis, de soevereiniteit van God, de majesteit en nederigheid van Christus, het verlangen om Christus wereldwijd verhoogd te zien enz. enz.

6. Wees meer verwonderd over het feit dat je vergeven bent dan over het feit dat je gelijk hebt. En laten we onze relaties door het evangelie laten vormen
Wees goed voor elkaar en vol medeleven; vergeef elkaar zoals God u in Christus vergeven heeft ... en ga de weg van de liefde, zoals Christus, die ons heeft liefgehad en zich voor ons gegeven heeft als offer, als een geurige gave voor God. (Ef.:4:32-5:2)

"'maar wie weinig wordt vergeven, betoont ook weinig liefde.’" (Lk7:47)

M.a.w.: denk meer over je eigen zonde en hoe wonderlijk dat God jou gered heeft, dan over de andere persoon zijn tekortkomingen.

Pipers besluit (opnieuw samengevat):

Leiders moeten de mensen dienen met een gezamenlijke visie. Een leidersteam heeft niet de luxe van elk zijn eigen weg te kunnen gaan.
"En als een trompet een onduidelijk signaal geeft, wie maakt zich dan gereed voor de strijd?" (1Kor.14:8)
Dus moet er zoveel mogelijk overlegd en gedebatteerd worden, en de posities verfijnd en beargumenteerd worden om een zo breed mogelijke consensus te bereiken op het vlak van de belangrijkste onderwerpen.

In de loop van de tijd moet er dan opnieuw gekeken worden hoe deze verschillende posities in de praktijk uitgewerkt worden, en gaat het proces van verfijning verder. De positie die we bereiken zal niet altijd zijn volgens ieders voorkeur zijn. En dus besluiten we om de consensus te ondersteunen voor het grotere goed, zonder voortdurende kritiek, maar met openlijke steun.

God heeft ons een groot werk te doen gegeven! De impact die we kunnen maken tot eer van Christus gaat ons denken te boven. Het is alle inspanningen waard.

Bid voor ons.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten